2014. július 8., kedd

... Fejős Évának - Fejős Éva : Nápolyi vakáció



Cím : Fejős Éva : Nápoly vakáció
Kiadó : Erawan
Kiadás éve : 2013
Oldalszám : 600
Kötés : Puha
Ár : 3499 Ft





"Korábban egyáltalán nem értette az olyan embereket, vagy legalábbis nem tudott azonosulni velük, akik számára egy tárgy, egy cipő, egy ruhadara fontos volt. Most viszont bekattant. Kell az a csizma."


A mai nappal hivatalosan is kezdetét veszi a blog nagy nyári projektje, ami a FÉNY névre hallgat. A 
Fejős Éva Nyár első könyvével Nápolyba utazhatunk kikapcsolódni. Tartsatok velem!

Fülszöveg : Ladányi Niki, a fiatal oknyomozó újságírónő élete nagy sztoriját egy hidegvérű bűnözőnek köszönheti, akit sikeresen rács mögé juttatott. Verbovszky azonban nem felejt, és miután megszökik a zárkából, elindul, hogy bosszút álljon a lányon. Niki éppen forró nyomon van, Magyarországról kicsempészett kutyák után nyomoz Nápolyban, ahová kivételesen az édesanyját is magával viszi. A lány anyja találkozik ifjúkori szerelmével, Alessandróval, és a megkésett randevú az egykori szabóval – ma már sikeres olasz divatház-tulajdonossal – mindkettőjük számára többet jelent a múlt utáni vágyakozásnál. Alessandro fia, Giacomo pedig Niki iránt érez egyre erősebb vonzalmat, de a sarkukban lévő bűnöző, Niki lezáratlan szerelme Andrással, a pesti nyomozóval és a nagymama váratlan és veszélyes küldetése olyan fordulatot hoz a nápolyi vakációba, ami talán örökre megváltoztatja a két család életét… 
Vajon újra lehet kezdeni egy kapcsolatot harminc év után? Öröklődik-e a szerelem anyáról lányára? Dönthet-e a fiú apja akarata ellenében, ha a cég és a család jövője a tét? Kitarthat-e a magyar nyomozó az igazság mellett, ha azzal a szeretteit és önmagát is veszélybe sodorja? Szerelem és karrier, bosszú és megbocsátás, hagyomány és újrakezdés; három generáció, két család, egy életre szóló döntés – ez Fejős Éva eddigi legjobb regénye, a Nápolyi vakáció.

Első benyomás : Régóta szemeztem már egy Fejős Éva könyvvel. Nagyon megörültem, hogy egy játékon sikerült egy teljes Erawan-könyvcsomagot nyernem és nem volt kérdés, melyikkel kezdjem. Érdekesnek találtam a fülszöveget és a borító is elég jól sikerült. Egyszerű, mégis nagyon jól néz ki. Nagyon tetszik, hogy a borítón lévő képek az összes Erawanos könyvnél egy fehér keretben vannak és mellesleg a polcon is nagyon jól mutat. Kis negatívum, hogy nehéz a könyv, mert rendes, fehér fénymásolópapírra lett nyomtatva. Szintén a papír vastagságából adódóan kicsit nehéz olvasni és forgatni a gerinc megtörése nélkül.

A történet és felépítés : A főhősnőnk Ladányi Niki, akivel már találkozhattak az olvasók az írónő Karibi nyár c. regényében. Sajnos nekem az említett könyvhöz nem volt még szerencsém, de az olvasók elmondása szerint a Nápolyi vakáció pont ott kezdődik, ahol a Karibi nyár véget ért. Niki rács mögé juttatta Verbovszkyt és folytatja az újságírást. Ám Verbovszky megszökik a börtönből. Nikinek épp kapóra jön, hogy szakmája Nápolyba húzza egy kutyacsempészés-ügyben, ahova magával viszi édesanyját is. Niki anyukáját megtalálja a múltja és....... többet nem írok le :)

Életem során már számos könyvet elolvastam, de Éva könyve valamiért különleges a számomra. Valahogy a nem egész két nap alatt, amíg olvastam a szívemhez nőtt Ladányi Niki története. Nagyon megszerettem mind a történetet, mind a helyszínt és az írónő stílusát is. Bevallom, Éva könyveivel sokat szemeztem már, de a rengeteg negatív kritika engem is úgymond vakvágányra sodort, hogy eddig kimaradtak az életemből. Nagyon szerettem volna idén elmenni valahova nyaralni, de sajnos felvételi meg hasonlók miatt nem jött össze. Gondoltam, akkor a képzeletemben kalandozok egyet Nápolyban.

Positano
Az könyv kezdetén nem igazán tudtam a szereplőket hova tenni, ugyanis eddig nem volt szerencsém Ladányi Niki előző kalandjaihoz a Karibi nyárban. Ám szép lassan összeállt a kép és azt vettem észre, hogy hűha, már a kétszázadik oldalon tartok. Csak úgy pörögtek a lapok a kezeim alatt. Most így utólag úgy érzem, sikerült egy kicsit kiruccanni Nápolyba pár napra, igaz csak a képzeletemben. Positanóba meg nagyon húz ezek után a szívem.

Sikerült felfedeznem, hogy Éva nem csak remekül csavarja a szálakat a regényében, hanem gyönyörűen írja le még a legsilányabb, legkietlenebb tájakat is, amiről elsőre nem is gondoltuk volna, hogy lehet szép is. Az illatok és a színek világa szinte beszippantja az olvasót a történetbe. Szinte éreztem az ételek ízét a számban és szagoltam az illatokat. Hatalmas élmény volt.

Na de térjünk vissza a történetre. Kicsit elkalandoztam. A történet elején találkozhatunk egy-egy fejezetként beékelődve a mai események közé az úgynevezett Dinnyenaplóval, ami Niki édesanyja kalandjait írja le, amikor a kézilabdás lányokkal még 1976-ban Nápolyban tartózkodott. eleinte feleslegesnek éreztem ezeket a részeket, de ha ezek nem lettek volna, sok dolog nem lett volna világos. Nagyon furcsa volt a jelen korból a ’70-es évekre, mert a jelenkori jeleneteket Éva pont ott vágta el, ahol valami izgalmas történik. Ezért vártam, hogy a Dinnyenaplós részek végére érjek, mert valljuk be, eleinte nem valami izgalmas történetek voltak. De idővel ezek is felpörögtek.  

Történetben olyan témákat is boncolgat Éva, mint a válás, családon belüli erőszak,állatkínzás, vagy éppen a serdülőkorral küzdő tinik életet. Nagyon nehéz szerintem ezekről a sokakat érintő témákról írni. Igaz, nem ezek a legfőbb témák. Laura története a gardróbba bújtatott emberrel, hát azt nagyon ötletesnek találtam, valamint a „játékos” és a „büntess meg „részeket is.  Nagyon sok emberről nem is képzelnénk, hogy mikre nem képesek…

A történet főbb szála egy tipikus love sztori. Olasz srác, magyar lány. Tökéletes páros. De a múltban itt is vannak ám titkok. Niki nyomozgat, Giacomo ruhákat tervez és próbálja tisztázni az életét.
A másik főbb olasz szálunk Niki édesanyja és Alessandro Grotti között alakul. Alessandro Giacomo édesapja, valamint a nő egykori szerelme, kivel még 1976-ban volt egy kis viszonyuk. Azt hittem, ebből a viszonyból lett más is, ami megbonyolította volna a dolgokat, de nem lett. jobb is így. Ezt a szálat talán ezzel a dallal írhatjuk le a legjobban:





Ám mindezek mellett mégis a könyvben a Nagyis részek tetszettek legjobban. Ilonka néni a tipikus nagyi figura, aki valljuk be, kicsit szenilis is. Az írónő nagyszerűen megalkotta ezt a karaktert a szerethető jellemével, és a bónáival együtt. Ilonka néni a nyugdíjas nagymama, aki titokban aukciókon dolgozik, magánnyomozó és beépített ember is. Ám mindenki szerint egy átlagos öreg néni, aki a békásmegyeri házában lakik. Agyafúrtsága és remek kombinatorikaérzékével olyan teóriákat képes megalkotni, ami a mexikói szappanoperák világában is megállná a helyét . Ezeken akkorákat nevettem, meg a Nagyi gondolatai, mint eddig soha egy könyvön sem.  Róla oldalakat tudnék írni, de nem tehetem sajnos. A lila kalapjával Ilonka néni örök kedvenc marad.





Sajnálom, hogy ilyen gyorsan a végére értem ennek a történetnek.  Niki és Giacomo közti szerelmi szál végkifejletétől mást vártam, de ez így volt tökéletes. Nem árulok el szerintem nagy titkot, ha elmondom, Verbovszky ismét a rácsok között van és tervezi, hogyan álljon ismét bosszút Nikin és családján. Remélem, még találkozhatunk Nikéikkel egy új történetben is. Az az utolsó pár sor talán ad némi reményt…. :D


Végezetül meg a híres dal, mely oly sokszor felcsendül a könyvben. Szerintem ez adja meg az igazi, olasz hangulatot koronaképpen a regénynek.          

Értékelés / Összegzés :

Történet : Remek, gördülékeny. Imádtam minden sorát! Egy percig sem unatkoztam.

Karakterek : Kidolgozottak, életszerűek, szerethetőek.

Borító : 5/5 , nagyon szép és illik a történethez. Annyit megjegyeznék : a történetben tél van :)

Összességében : 5*/5

Gratulálok Éva! Természetesen a többi könyv is kap még egy esélyt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése